Background

Belgische Informatica-olympiade

Wedstrijd creatief probleemoplossend denken en initiatie tot programmeren voor leerlingen uit het secundair.

Een toegankelijke wedstrijd voor iedereen

De beOI wedstrijd is toegankelijker dan ooit tevoren: elke leerling uit het secundair kan deelnemen zonder enige voorkennis.

Geen voorkennis nodig

De eerste ronde bevat enkel puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel de finale bevat vragen waarbij code op papier gelezen en vervolledigd moet worden.

Drie leeftijdscategorieën

De wedstrijd omvat nu drie categorieën volgens studiejaar, die elk een eigen klassement krijgen:

Belofte
tot en met het 2e middelbaar
Junior
3e en 4e middelbaar
Senior
5e, 6e (en 7e) middelbaar
Coaching

Wie voorbij de eerste ronde raakt, mag een opleiding volgen en krijgt ook enkele tools aangereikt om de basis van programmeren te leren. De allerbesten mogen ook meedoen met de trainingen van de nationale ploeg (beCP).

De resultaten 2024

Eerste ronde Finale
image

Eerste ronde 2024

Plaats en datum

De eerste ronde vindt plaats in de week van 5 tot 9 februari 2024 in jouw school (start tussen 8u00 en 15u30) of op woensdag 7 februari om 14u00 in één van de regionale centra. De proef duurt 75 minuten; je mag haar slechts één keer afleggen.

Types van vragen

De voorronde zal zich afspelen op de computer, op het gewoonlijke wedstrijdplatform.
Je vindt hieronder enkele voorbeeldvragen.

Bezoek het wedstrijdplatform om de interactieve vragen uit te testen.

Resultaten

Kalender 2023-2024

image

Finale 2024

Plaats en datum

VUB Main Campus Etterbeek, Aula Q
Pleinlaan 2, 1050 Brussel
Zaterdag 23 maart 2024 om 13.30 uur.

Oplossingen Resultaten

Wees als eerste op de hoogte van de start van de volgende editie!

Voorbeeldvragen voor de finale

De programmeertaal die we hier gebruiken is een pseudocode die uitgelegd wordt in dit document.

  • Dubbel-1

    Je moet een functie schrijven die het aantal “1”-en verdubbelt in een array van n getallen. Bijvoorbeeld, als je een array hebt die [1,1,5,1,4] bevat, dan moet die na het uitvoeren van jouw functie [1,1,1,1,5,1,1,4] bevatten. Om het eenvoudig te houden, krijg je een array die alvast 2n lang is, zodat je geen volledig nieuwe array zelf moet aanmaken.

    De input en de output van het algoritme zijn gedefinieerd als volgt:

    Input : n, een geheel getal.
            arr, een array van gehele getallen die 2n lang is. 
    Output: arr is zo aangepast dat het aantal 1-en in de eerste n gegeven getallen is verdubbeld. 
    

    We stellen je alvast twee mogelijke algoritmes voor waarmee je dit probleem kan oplossen - maar je moet ze eerst nog aanvullen.

    Algoritme 1
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to ... step 1)                // (a)
    {
      if (arr[...] = 1)                        // (b)
      {
        for (j <-- ... to i+1 step -1)         // (c)
        {
          arr[...] <-- arr[...]                // (d), (e)
        }
        count <-- count + 1
      }
    }
    

    Vervolledig (a), (b), (c), (d) en (e).

    Algoritme 2
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to n-1 step 1)
    {
      if (arr[i] = 1) 
      {
        count <-- count + 1  
      }
    }
    for (j <-- ... to ... step ...)   // (f), (g), (h)
    {
      ...                             // (i)
      if (arr[j] = 1) 
      {
        arr[j+...] <-- 1              // (j)  
        count <-- count - 1
      }
    }
    

    Vervolledig (f), (g), (h), (i) en (j).

    Het duurt ongeveer 8 minuten om algoritme 1 uit te voeren op een array van 1000000 getallen. Hoeveel tijd heeft dezelfde computer dan nodig voor algoritme 2? Kies uit: 10 milliseconden, 4 minuten, 8 minuten, 15 minuten of meerdere dagen.

    Toon/verberg de oplossing
  • Recursie

    Misschien ben je ooit al eens de Fibonacci-getallen tegengekomen in de les wiskunde. Het 0-de Fibonacci-getal is 0, en het 1ste is 1. Voor alle n > 1, is het n-de getal gelijk aan de som van het (n−1)-ste en het (n−2)-de. De eerste 8 Fibonacci-getallen zijn dus 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13. De Fibonacci-getallen zijn dus gedefinieerd als volgt:

    Fib(0) = 0
    Fib(1) = 1
    Fib(n) = Fib(n-1) + Fib(n-2), voor n > 1
    

    Dit noemen we een recursieve functie: de functie Fib is gedefinieerd in functie van zichzelf. In een programmeertaal is het gemakkelijk om dat te programmeren. Je schrijft dan een functie die zichzelf oproept:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
    Output : het n-de Fibonacci-getal 
    
    Fib(n)
    {
      if (n = 0)
      {
        return 0
      }
      else if (n = 1) 
      {
        return 1
      }
      else
      {
        return Fib(n-1) + Fib(n-2)
      }
    }
    
    • Wat is het resultaat als we Fib(9) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(2) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(5) aanroepen?

    Enkele slimme informatici hebben een andere (en hopelijk betere) manier gevonden om Fibonacci-nummers te berekenen. Ze hebben een nieuwe recursieve functie BetterFib geprogrammeerd op de volgende manier:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
            a, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
            b, een natuurlijk getal dat in het begin 1 is 
            i, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
    Output : het n-de Fibonacci-getal
    
    BetterFib(n, a, b, i) {
      if (i = n)
      {
        return a
      }
      else
      {
        return BetterFib(n, b, a+b, i+1)
      }
    }
    

    Om het n-de Fibonacci-getal te berekenen, roep je BetterFib(n,0,1,0) aan. Je begrijpt de code zeker beter als je weet dat bij elke aanroep van BetterFib, de variabele a altijd het i-de Fibonacci-getal bevat, en b altijd het (i+1)-ste Fibonacci-getal.

    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(2,0,1,0) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(5,0,1,0) aanroepen?
    Toon/verberg de oplossing

Vragen?

Contacteer ons!