Background

Belgische Informatica-olympiade

Wedstrijd creatief probleemoplossend denken en initiatie tot programmeren voor leerlingen uit het secundair.

Een toegankelijke wedstrijd voor iedereen

De beOI wedstrijd is toegankelijker dan ooit tevoren: elke leerling uit het secundair kan deelnemen zonder enige voorkennis.

Geen voorkennis nodig

De eerste ronde bevat enkel puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel de finale bevat vragen waarbij code op papier gelezen en vervolledigd moet worden.

Drie leeftijdscategorieën

De wedstrijd omvat nu drie categorieën volgens studiejaar, die elk een eigen klassement krijgen:

Belofte
tot en met het 2e middelbaar
Junior
3e en 4e middelbaar
Senior
5e, 6e (en 7e) middelbaar
Coaching

Wie voorbij de eerste ronde raakt, mag een opleiding volgen en krijgt ook enkele tools aangereikt om de basis van programmeren te leren. De allerbesten mogen ook meedoen met de trainingen van de nationale ploeg (beCP).

Schrijf je in voor de eerste ronde!

Ik vertegenwoordig een school en wil mijn school inschrijven

Kan je echt geen leerkracht vinden om jouw school in te schrijven voor beOI? Schrijf je dan individueel in om de proef af te leggen in één van de regionale centra.

image

Eerste ronde 2021

Plaats en datum

De eerste ronde vindt plaats in de week van 1 tot 5 februari 2021 in jouw school (start tussen 8u00 en 15u30) of op woensdag 3 februari om 14u00 in één van de 11 regionale centra . De proef duurt 75 minuten.

Types van vragen

De eerste ronde is een test aan de computer op hetzelfde platform als vorig jaar. Je vindt hieronder enkele voorbeeldvragen

Hoe deelnemen?

U vertegenwoordigt een school? Schrijf u in als coördinator op ons wedstrijdplatform (administratie)

Jouw school wenst niet deel te nemen? Registreer je individueel bij een van onze regionale centra via dit formulier .

Kalender 2020-2021

  • 1-5 feb

    Eerste ronde
    Meer details hieronder

  • 13 maa


  • 24 apr

    Selectiewedstrijd voor de ioi
    Meer info over beCP

  • 8 mei

    Benelux olympiade in informatica (bxoi)
    ?, Nederland

  • 20-27 jun

    Internationale olympiade informatica (ioi)
    Singapore

  • -

    Europese junior olympiade in informatica (ejoi)
    Georgië

image

Finale 2021

Plaats en datum

De finale vindt plaats op zaterdag 13 maart 2021 in Brussel

Praktisch

Je moet enkel iets om te schrijven meenemen. De resultaten worden enkele weken nadien bekendgemaakt.

Types van vragen

De finale is een proef op papier, zoals de voorgaande jaren. Je vindt hieronder enkele voorbeeldvragen en de vragen van de vorige finales.

Eerste ronde: de 11 centra

We moedigen je aan om de eerste ronde in je eigen school af te leggen, als dat mogelijk is.

Antwerpen

Universiteit Antwerpen
Te bepalen / A déterminer

Brussel / Bruxelles

Université Libre de Bruxelles
Te bepalen / A déterminer

Charleroi

Institut de la Providence - GPH
Faubourg de Bruxelles 105
6041 Gosselies
Routebeschrijving

Gent

Universiteit Gent
Te bepalen / A déterminer

Hasselt

Universiteit Hasselt
Te bepalen / A déterminer

Kortrijk

Hogeschool VIVES Kortrijk
Te bepalen / A déterminer

Leuven

KU Leuven
Te bepalen / A déterminer

Libramont

Haute École Robert Schuman (HERS)
Te bepalen / A déterminer

Liège

HELMo
Te bepalen / A déterminer

Louvain-la-Neuve

Université catholique de Louvain
Te bepalen / A déterminer

Mons

Université de Mons
Te bepalen / A déterminer

Namur

Université de Namur
Te bepalen / A déterminer

Voorbeeldvragen voor de eerste ronde

Voorbeeldvragen voor de finale

De programmeertaal die we hier gebruiken is een pseudocode die uitgelegd wordt in dit document.

  • Dubbel-1

    Je moet een functie schrijven die het aantal “1”-en verdubbelt in een array van n getallen. Bijvoorbeeld, als je een array hebt die [1,1,5,1,4] bevat, dan moet die na het uitvoeren van jouw functie [1,1,1,1,5,1,1,4] bevatten. Om het eenvoudig te houden, krijg je een array die alvast 2n lang is, zodat je geen volledig nieuwe array zelf moet aanmaken.

    De input en de output van het algoritme zijn gedefinieerd als volgt:

    Input : n, een geheel getal.
            arr, een array van gehele getallen die 2n lang is. 
    Output: arr is zo aangepast dat het aantal 1-en in de eerste n gegeven getallen is verdubbeld. 
    

    We stellen je alvast twee mogelijke algoritmes voor waarmee je dit probleem kan oplossen - maar je moet ze eerst nog aanvullen.

    Algoritme 1
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to ... step 1)                // (a)
    {
      if (arr[...] = 1)                        // (b)
      {
        for (j <-- ... to i+1 step -1)         // (c)
        {
          arr[...] <-- arr[...]                // (d), (e)
        }
        count <-- count + 1
      }
    }
    

    Vervolledig (a), (b), (c), (d) en (e).

    Algoritme 2
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to n-1 step 1)
    {
      if (arr[i] = 1) 
      {
        count <-- count + 1  
      }
    }
    for (j <-- ... to ... step ...)   // (f), (g), (h)
    {
      ...                             // (i)
      if (arr[j] = 1) 
      {
        arr[j+...] <-- 1              // (j)  
        count <-- count - 1
      }
    }
    

    Vervolledig (f), (g), (h), (i) en (j).

    Het duurt ongeveer 8 minuten om algoritme 1 uit te voeren op een array van 1000000 getallen. Hoeveel tijd heeft dezelfde computer dan nodig voor algoritme 2? Kies uit: 10 milliseconden, 4 minuten, 8 minuten, 15 minuten of meerdere dagen.

    Toon/verberg de oplossing
  • Recursie

    Misschien ben je ooit al eens de Fibonacci-getallen tegengekomen in de les wiskunde. Het 0-de Fibonacci-getal is 0, en het 1ste is 1. Voor alle n > 1, is het n-de getal gelijk aan de som van het (n−1)-ste en het (n−2)-de. De eerste 8 Fibonacci-getallen zijn dus 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13. De Fibonacci-getallen zijn dus gedefinieerd als volgt:

    Fib(0) = 0
    Fib(1) = 1
    Fib(n) = Fib(n-1) + Fib(n-2), voor n > 1
    

    Dit noemen we een recursieve functie: de functie Fib is gedefinieerd in functie van zichzelf. In een programmeertaal is het gemakkelijk om dat te programmeren. Je schrijft dan een functie die zichzelf oproept:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
    Output : het n-de Fibonacci-getal 
    
    Fib(n)
    {
      if (n = 0)
      {
        return 0
      }
      else if (n = 1) 
      {
        return 1
      }
      else
      {
        return Fib(n-1) + Fib(n-2)
      }
    }
    
    • Wat is het resultaat als we Fib(9) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(2) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(5) aanroepen?

    Enkele slimme informatici hebben een andere (en hopelijk betere) manier gevonden om Fibonacci-nummers te berekenen. Ze hebben een nieuwe recursieve functie BetterFib geprogrammeerd op de volgende manier:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
            a, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
            b, een natuurlijk getal dat in het begin 1 is 
            i, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
    Output : het n-de Fibonacci-getal
    
    BetterFib(n, a, b, i) {
      if (i = n)
      {
        return a
      }
      else
      {
        return BetterFib(n, b, a+b, i+1)
      }
    }
    

    Om het n-de Fibonacci-getal te berekenen, roep je BetterFib(n,0,1,0) aan. Je begrijpt de code zeker beter als je weet dat bij elke aanroep van BetterFib, de variabele a altijd het i-de Fibonacci-getal bevat, en b altijd het (i+1)-ste Fibonacci-getal.

    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(2,0,1,0) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(5,0,1,0) aanroepen?
    Toon/verberg de oplossing
Finale 2016

Finale 2017

Finale 2018

Finale 2019

Finale 2020

Vragen?

Contacteer ons!