Background

Belgische Informatica-olympiade

Wedstrijd creatief probleemoplossend denken en initiatie tot programmeren voor leerlingen uit het secundair.

Een toegankelijke wedstrijd voor iedereen

De beOI wedstrijd is toegankelijker dan ooit tevoren: elke leerling uit het secundair kan deelnemen zonder enige voorkennis.

Geen voorkennis nodig

De eerste ronde bevat enkel puzzelvragen en logica, geen vragen over programmeren, dus er is geen voorkennis vereist. Enkel de finale bevat vragen waarbij code op papier gelezen en vervolledigd moet worden.

Drie leeftijdscategorieën

De wedstrijd omvat nu drie categorieën volgens studiejaar, die elk een eigen klassement krijgen:

Belofte
tot en met het 2e middelbaar
Junior
3e en 4e middelbaar
Senior
5e, 6e (en 7e) middelbaar
Coaching

Wie voorbij de eerste ronde raakt, mag een opleiding volgen en krijgt ook enkele tools aangereikt om de basis van programmeren te leren. De allerbesten mogen ook meedoen met de trainingen van de nationale ploeg (beCP).

Schrijf je in voor de eerste ronde!

Ik vertegenwoordig een school en wil mijn school inschrijven

Neemt jouw school niet deel aan beOI?
Schrijf je dan individueel in om de proef thuis af te leggen.

image

Eerste ronde 2021

OPGELET: speciale maatregelen pandemie

We organiseren geen regionale centra, maar je mag de proef thuis afleggen.
Geen finale; enkel de online voorronde vindt plaats.

Plaats en datum

De voorronde vindt plaats tijdens de week van 1 tot 5 februari 2021 indien je deelneemt via je school (in het schoolgebouw zelf of op afstand van thuis uit); in dat geval moet je de proef aanvatten tussen 8u00 en 15u30. Indien je deelneemt van thuis uit via een individuele inschrijving moet je de proef aanvatten op woensdag 3 februari om 14u. De proef duurt 75 minuten; je mag haar slechts één keer afleggen.

Types van vragen

De voorronde zal zich afspelen op de computer, op het gewoonlijke wedstrijdplatform.
Ziehier enkele voorbeeldvragen.
Oefen op het wedstrijdplatform.

Hoe deelnemen?

Bent u een school? Schrijf u in als coördinator op ons wedstrijdplatform.
Neemt jouw school niet deel of neem je liever van thuis uit deel (uitsluitend op woensdag 3 februari om 14u)?
Schrijf je individueel in. Je zal op 3 februari tegen 14u een code ontvangen die je toegang zal geven tot de wedstrijd. Let wel: je moet binnen de 15 minuten na ontvangst van de code de proef aanvatten.

Kalender 2020-2021

  • 1-5 feb

    Eerste ronde
    Meer details hieronder

  • -

    Finale (geannuleerd)
    Meer details hieronder

  • 24 apr

    Selectiewedstrijd voor de ioi
    Meer info over beCP

  • 8 mei

    Benelux olympiade in informatica (bxoi)
    ?, Nederland

  • 20-27 jun

    Internationale olympiade informatica (ioi)
    Singapore

  • -

    Europese junior olympiade in informatica (ejoi)
    Georgië

image

Finale 2021

OPGELET: speciale maatregelen pandemie

Tot onze spijt kan de finale dit jaar niet plaatsvinden.

Voorbeeldvragen voor de finale

De programmeertaal die we hier gebruiken is een pseudocode die uitgelegd wordt in dit document.

  • Dubbel-1

    Je moet een functie schrijven die het aantal “1”-en verdubbelt in een array van n getallen. Bijvoorbeeld, als je een array hebt die [1,1,5,1,4] bevat, dan moet die na het uitvoeren van jouw functie [1,1,1,1,5,1,1,4] bevatten. Om het eenvoudig te houden, krijg je een array die alvast 2n lang is, zodat je geen volledig nieuwe array zelf moet aanmaken.

    De input en de output van het algoritme zijn gedefinieerd als volgt:

    Input : n, een geheel getal.
            arr, een array van gehele getallen die 2n lang is. 
    Output: arr is zo aangepast dat het aantal 1-en in de eerste n gegeven getallen is verdubbeld. 
    

    We stellen je alvast twee mogelijke algoritmes voor waarmee je dit probleem kan oplossen - maar je moet ze eerst nog aanvullen.

    Algoritme 1
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to ... step 1)                // (a)
    {
      if (arr[...] = 1)                        // (b)
      {
        for (j <-- ... to i+1 step -1)         // (c)
        {
          arr[...] <-- arr[...]                // (d), (e)
        }
        count <-- count + 1
      }
    }
    

    Vervolledig (a), (b), (c), (d) en (e).

    Algoritme 2
    count <-- 0
    for (i <-- 0 to n-1 step 1)
    {
      if (arr[i] = 1) 
      {
        count <-- count + 1  
      }
    }
    for (j <-- ... to ... step ...)   // (f), (g), (h)
    {
      ...                             // (i)
      if (arr[j] = 1) 
      {
        arr[j+...] <-- 1              // (j)  
        count <-- count - 1
      }
    }
    

    Vervolledig (f), (g), (h), (i) en (j).

    Het duurt ongeveer 8 minuten om algoritme 1 uit te voeren op een array van 1000000 getallen. Hoeveel tijd heeft dezelfde computer dan nodig voor algoritme 2? Kies uit: 10 milliseconden, 4 minuten, 8 minuten, 15 minuten of meerdere dagen.

    Toon/verberg de oplossing
  • Recursie

    Misschien ben je ooit al eens de Fibonacci-getallen tegengekomen in de les wiskunde. Het 0-de Fibonacci-getal is 0, en het 1ste is 1. Voor alle n > 1, is het n-de getal gelijk aan de som van het (n−1)-ste en het (n−2)-de. De eerste 8 Fibonacci-getallen zijn dus 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13. De Fibonacci-getallen zijn dus gedefinieerd als volgt:

    Fib(0) = 0
    Fib(1) = 1
    Fib(n) = Fib(n-1) + Fib(n-2), voor n > 1
    

    Dit noemen we een recursieve functie: de functie Fib is gedefinieerd in functie van zichzelf. In een programmeertaal is het gemakkelijk om dat te programmeren. Je schrijft dan een functie die zichzelf oproept:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
    Output : het n-de Fibonacci-getal 
    
    Fib(n)
    {
      if (n = 0)
      {
        return 0
      }
      else if (n = 1) 
      {
        return 1
      }
      else
      {
        return Fib(n-1) + Fib(n-2)
      }
    }
    
    • Wat is het resultaat als we Fib(9) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(2) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie Fib zichzelf aan nadat we Fib(5) aanroepen?

    Enkele slimme informatici hebben een andere (en hopelijk betere) manier gevonden om Fibonacci-nummers te berekenen. Ze hebben een nieuwe recursieve functie BetterFib geprogrammeerd op de volgende manier:

    Input : n, een natuurlijk getal, waarvoor we het bijhorende Fibonacci-getal willen berekenen 
            a, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
            b, een natuurlijk getal dat in het begin 1 is 
            i, een natuurlijk getal dat in het begin 0 is 
    Output : het n-de Fibonacci-getal
    
    BetterFib(n, a, b, i) {
      if (i = n)
      {
        return a
      }
      else
      {
        return BetterFib(n, b, a+b, i+1)
      }
    }
    

    Om het n-de Fibonacci-getal te berekenen, roep je BetterFib(n,0,1,0) aan. Je begrijpt de code zeker beter als je weet dat bij elke aanroep van BetterFib, de variabele a altijd het i-de Fibonacci-getal bevat, en b altijd het (i+1)-ste Fibonacci-getal.

    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(2,0,1,0) aanroepen?
    • Hoeveel keer roept de functie BetterFib zichzelf aan nadat we BetterFib(5,0,1,0) aanroepen?
    Toon/verberg de oplossing
Finale 2016

Finale 2017

Finale 2018

Finale 2019

Finale 2020

Vragen?

Contacteer ons!